Een waanzinnige game over een serieus onderwerp

Slecht Nieuws logo
Project Slecht Nieuws

Trollen, bots en politieke chaos: je komt alles tegen in deze social impact game over nepnieuws.

De opdracht

DROG, een groep specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van desinformatie, voert campagne tegen nepnieuws. Wij ontwierpen en ontwikkelden de huisstijl en de eerste online campagne-uiting; Slecht Nieuws. Een serious game, gratis en voor niks te spelen in je browser.

In de wereld van Slecht Nieuws hebben spelers binnen no-time een succesvolle carrière in de schimmige wereld van propaganda en misleiding. Ze krijgen de beschikking over botnetwerken, trollen, internationale complotten en evil memes. Door zelf ‘slecht nieuws’ te maken en te ervaren hoe dat werkt, zijn ze er beter tegen bestand.

Slecht Nieuws interface design
Slecht Nieuws ipad game app

Serious business

We hebben de game expres een tikkeltje schreeuwerig, vals en waanzinnig gemaakt. De vormgeving is geïnspireerd op roddelbladen en goedkope clickbait, voor de inhoud schreven we grappige, toegankelijke teksten rondom de educatieve methode van DROG. Omdat alles over-the-top is wordt de serieuze inhoud van Slecht Nieuws nergens zware kost, of saaie lesstof.

Nepnieuws is misschien wel de grootste bedreiging voor onze samenleving. Daarom is het belangrijk dat we ons op een speelse manier wapenen.

Ruurd Oosterwoud, fakenews-expert

In-browser game Hoe beter je de waarheid verdraait, hoe meer punten!

Het resultaat

Als ontwerper en ontwikkelaar van de game zijn we trots op het resultaat. De game is vanaf het eerste moment populair: journalisten, wetenschappers maar ook scholen hebben in een educatief verantwoorde game over nepnieuws. De game werd geprezen door NRC, Trouw, NU en Vice.

Ook op Twitter werd de game enthousiast gedeeld. Of zouden het bots zijn?

Wereldwijd succes

De internationale editie van Slecht Nieuws heet, je zag ‘m aankomen, Bad News. Lees alles over het wereldwijde succes van deze serious game!

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen met een social impact campagne? Ontdek het in onze workshop.



Meer weten?

Contact

studio@gusmanson.nl
Binckhorstlaan 36
Den Haag